USA Today en International Business Times weten te melden dat KLM begin 2012 de 'meet and seat' service introduceert waarbij passagiers bij elke vlucht hun stoel kunnen kiezen op basis van beschikbare social media-profielen. Reizigers kunnen daartoe hun Facebook en LinkedIn profiel koppelen aan hun check-in informatie. KLM maakt biedt deze service aan alle pasagiers die online inchecken, maar je kunt als passagier zelf beslissen je gegevens wel of niet beschikbaar te maken.
Het biedt natuurlijke mooie perspectieven, met net zoveel nadelen als voordelen. Het zou een soort In Flight Dating op gang kunnen brengen, met dit verschil dat je op een vlucht van tien uur er niet na tien minuten alweer vanaf kunt als het niets is. Ook zouden mensen wel eens puur op basis van uiterlijk kunnen selecteren, met alle gevolgen van dien. En hoe gaat dat matchmaking dan in de praktijk? De eerste die een stoel kiest weet nog niets van de anderen. De rest clustert zich om die persoon heen. Wat dan als die uiteindelijk heel andere ideeën heeft over wie hij of zij naast hem wil? Gaat er dan een hele stoelendans op gang komen?Komt er een optimalisatieprogramma? Wordt er gesjoemeld met de profielen?
Leuke gimmick, maar ik zie dit nog niet...
|