Social. Ieder normaal woord heeft tegenwoordig het woordje 'social' ervoor staan. Social business, social travelling (schijnt de laatste trend te zijn, mij lijkt travellen sowieso wel zo gezellig als het er een beetje social aan toegaat) social reputation, you name it. Voeg even 'social' toe aan je Tweetdeck en het duizelt je voor je ogen. Laatst was er op het event Digital Marketing in 1 Day aandacht voor social CRM. Dat bedrijven veel informatie kunnen trekken uit sociale netwerken voor hun marketing is duidelijk en dit gebeurt ook op grote schaal, maar doen we als consument er altijd goed aan om hier toestemming voor te geven?
Om te beginnen, welke informatie kunnen marketeers (via speciale 'access tokens' waar de gebruiker toestemming voor moet geven) allemaal uit een netwerk als Facebook halen? Zaken als naam, geboortedatum, geslacht en opleiding zijn tegenwoordig overal online te vinden. En aangezien Foursquare ondertussen redelijk naam heeft gemaakt zijn de locaties van personen ook op meerdere plekken online te zien. Het wordt pas interessant wanneer men gaat kijken naar de likes, posts, vrienden en uploads van iemand op Facebook. Van welke merken vindt je leuk en welke producten koop je tot wat voor soort humor heb...
|